۱۳۹۹ دی ۲۹, دوشنبه

بازداشت و هتک حرمت یک شهروند کُرد یارسانی


  براساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، و چندین خبرگزاری مختلف روز سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ (۱۲ ژانویه ۲۰۲۱)، یک شهروند کُرد پیرو آیین یارسان (اهل حق)  باهویت ”جواد احمدی“ که اهل کرمانشاه و ساکن ساوه می‌باشد، در شهرستان ساوه بازداشت شده است و به دستور بازپرس شعبه یک دادسرای عمومی و انقلاب شهرستن ساوه به زدن شارب (سیبل) این شهروند کرد یارسانی کرده این اقدام زمانی صورت میگیرد که قاضی مربوطه به یارسانی بودن و تقدس سیبل نزد یارسانی‌ها واقف بوده است و می دانسته که شارب (سیبل) برای پیروان آیین یاری یک نماد مقدس محسوب میشود.

 داشتن سبیل مهر "مور"بر مردان یارسانی واجب میباشد در باور یارسان داشتن سبیل مهر "مور"رمز ورود به داخل جم و جمخانه می‌باشد"جمخانه"مکانی برای راز و نیاز با صاحبکرم است.

 گفتنی است پیشتر در خرداد و تیرماه سال ۱۳۹۲ (تابستان ۲۰۱۳)، پس از آنکه ماموران زندان همدان سبیل یکی از پیروان آیین یارسان را به آتش کشیده بودند، چندین شهروند یارسانی در شهرهای مقابل فرمانداری همدان و ساختمان مجلس در تهران اقدام به خودسوزی کردند که سه نفر از آنها به نام‌های حسن رضوی، نیک‌مرد طاهری و محمد قنبری جانشان را از دست دادند. 

 شایان ذکر است حکومت جمهوری اسلامی ایران بر اساس میثاق حقوق مدنی و سیاسی که رسماً ملحق شده مکلف به رعایت آزادی و نمادهای مقدس ادیان مختلف است، لیکن از بدو استقرار جمهوری اسلامی همواره هویت مذهبی پیروان یارسان را انکار و نقض نموده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...