۱۳۹۹ دی ۲۶, جمعه

روند بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان نخبه و مبتلا شدن آنان به ویروس کرونا

یارسان مدیا

13.1.2021

نویسنده: آزاد بهرامی فعال سیاسی و حقوق بشری

با وجود ویروس کرونا و شیوع آن طی مدت زیاد در سراسر ایران بخصوص مکا­­نهای سربسته مثل زندان های کشور، که در این مکان بی توجهی مسئولین زندان و عدم مرخصی بموقع به زندانیان، عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان ها، روند بازداشت ها، صدور احکام، حبس و تبعید باعث شده که شماری بیش حد از زندانیان به کرونا ویروس مبتلا شوند و شماری هم جان خود را از دست دهند. مانند؛ حسن جوادی در زندان ارومیه، مهدی ربیعی در زندان تهران بزرگ، ناصر شاهوزهی، حسین ذوقی ۴۰ساله و پوریا سرحدی ۲۰ساله نیز در زندان مرکزی زاهدان.

علی یونسی و امیرحسین مرادی دو فعال دانشجویی نیز که حدود ۹ ماه است که در زندان اوین بسر می برند و بازداشت این دو دانشجو در حالی است که با توجه به ظهور بیماری کرونا و ابتلای علی یونسی به این بیماری و رسیدگی حداقلی پزشکی در زندان تاکنون در خصوص آزادی و یا حداقل دادن مرخصی هیچ اقدامی صورت نگرفته است و نگرانی از این بابت در حال افزایش است. و وضعیت سلامتی علی یونسی در معرض خطر مییاشد و حال او نامساعد است. با این حالی که مسئولین جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته اند و با بی توجهی به این شرایط هر چه بیشتر زندانیان به این ویروس نه تنها راه حل یا راهکاری درست دارند بلکه با توقیف، حبس خودسرانه و عدم رعایت کرامت انسانی تاکید دارند.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، و دارندگان صاحب مدال طلا و نقره المپیادهای علمی در جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ از سوی ماموران امنیتی با ضرب و شتم بازداشت شدند. و در همان شب نیز ماموران امنیتی بدون ارائه حکم قضایی منازل این دو فعال دانشجویی را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده اند و گفته شده در هنگام یورش ماموران که حدودا ۱۲ نفر بوده با ضرب و شتم وحشیانه ای پیشانی علی یونسی را شکافته اند. علی یونسی و امیرحسین مرادی همچنان در زندان اوین بسر میبرند و با فشار ماموران امنیتی برای مصاحبه تلویزیونی مواجه شده اند. و به این دانشجویان گفته شده برای جلوگیری از اعدام باید به اعتراف اجباری تن بدهند.

براساس گفته آیدا یونسی خواهر علی یونسی این دانشجویان نخبه دارای افتخاراتی برای کشور ایران بوده اند. که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده اند.

لیکن این حال که مسئولین جمهوری اسلامی ایران با این رفتارها و برخوردهای کاملا سلیقه‌ای و به دور از عدالت با این افراد باعث دلسردی و در پیش گرفتن موضوع مهاجرت و فرار مغزها می‌شود. اما در کشورهای توسعه یافته در حالی است که با ارائه انواع مشوق ها نه تنها نخبگان خود را در بالاترین جایگاه اجتماعی قرار می دهند بلکه به راحت ترین شکل ممکن جذب نخبگانی همچون اشخاص نامبرده می پردازد.

اینک با استناد به نقض آشکار موارد ۵، ۹، ۱۰، ۱۹، ۲۵ از اعلامیه جهانی حقوق بشر، اهداف ۳، ۱۶ از سند۲۰۳۰ را بیان می کند. که این موارد بیانگر آن است که در ماده ۵؛شکنجه ممنوع، ماده ۹؛عدم توقیف حبس اجباری و تبعید غیرقانونی، ماده ۱۰؛حق محاکمه و دادرسی عادلانه، ماده ۱۹؛حق آزادی بیان، ماده ۲۵؛حق برخورداری از خدمات اجتماعی لازم و مراقبت های طبی، هدف۳؛تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای تمام سنین، هدف۱۶؛ترویج جوامع صلح طلب، دسترسی به عدالت و کاهش همه اشکال و خشونت.

من بعنوان انسان آزادی خواه، فعال سیاسی و فعال حقوق بشری وظیفه خود میدانم که آگاهی رسانی کنم و اعلام میدارم که زندگی سالم و ترویج رفاه و امنیت حق هر انسانی است. لیکن متاسفانه حکومت دیکتاتور جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر رفتارهای ناشایست و ناعادلانه در خصوص شهروندان دربند بخصوص دانشجویان و جوانانی که غیرقانونی بازداشت شده اند انجام میدهد و هر روز به جنایت های ضدبشریت خود ادامه میدهد. و من بر وظیفه خود میدانستم که از نهادهای حقوق بشری و بین المللی تقاضا کنم برای اینگونه رفتارهای ناعادلانه و فاجعه انسانی که جمهوری اسلامی ایران انجام میدهد اقدام کرده و جلوگیری کنند.

جا دارد یادی کنیم از دو تن از جوانان و دانشجویان یارسانی بنام‌های شلیر فرهادی و کیانوش آسا که به دست دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند.

نویسنده: آزاد بهرامی فعال سیاسی و حقوق بشری

عضو سازمان دموکراتیک یارسان

 فرانسه

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...