۱۴۰۲ آبان ۲۷, شنبه

احضار و تهدید هنرمندان و فعالین کُرد در خراسان به دلیل استفاده از پوشش کُردی

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با اعلام ممنوعیت استفاده از لباس کُردی، از حضور شهروندان کُرد خراسان در مراسم مختلف با پوشش کُردی، جلوگیری کرده‌ و شماری از فعالین و هنرمندان کُرد را احضار و مورد بازجویی قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی، با هشدار به شرکت‌کنندگان ملبس به لباس کُردی در مناسبات مختلف، به ویژه هنرمندان با صراحت پوشیدن لباس کُردی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

هه‌نگاو مطلع شده است که در همین راستا، اخیراً اداره اطلاعات در شهرهای قوچان، بجنورد، شیروان، اسفراین و دره‌گز شماری از هنرمندان و فعالین کُرد را احضار و ضمن تهدید به آنها هشدار داده شده که حق استفاده از پوشش کُردی (پوشش کُردها در کُردستان) را ندارند.

به گفته یکی از فعالین مدنی که احضار شده، نهادهای امنیتی فعالین و هنرمندان احضار شده را تهدید کرده‌اند که اگر از پوشش کُردی استفاده کنند به اتهام عضویت و همکاری با احزاب کُردستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد شد.
کُردهای خراسان، طی سالیان گذشته با پیشدستی فعالان مدنی و فرهنگی، اقدام به استفاده از پوشش کُردی رایج در کُردستان نموده و انتشار تصاویر خود با پوشش کُردی در شبکه‌های اجتماعی از کُردها در خراسان درخواست کرده‌اند که بیشتر از این نوع پوشش استفاده کنند.

جمعیتی نزدیک به یک ملیون و ۵۰۰ هزار نفر از کُردها در خراسان شمالی وخراسان رضوی زندگی می‌کنند که اجداد آنها در زمان حکومت صفویان از مناطق مرزی خوی، ماکو، ارومیه و… به مرزهای ترکمنستان و افغانستان کوچانده شده‌اند.

هه‌نگاو؛ جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...