۱۴۰۲ آبان ۲۴, چهارشنبه

سه زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند

 

خبرگزاری هرانا – امروز دوشنبه بیست و دوم آبان ماه، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از اجرای حکم اعدام سه زندانی سنی مذهب در زندان زاهدان خبر داد. این افراد پیشتر به اتهام “افساد فی الارض” و آنچه دادگاه انقلاب زاهدان “اقدامات تروریستی” عنوان کرد، به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، سه زندانی سنی مذهب در زندان زاهدان اعدام شدند.

حکم اعدام محمدکریم بارکزایی اکسون، محمد براهویی انجمنی و ادریس بیلرانی امروز دوشنبه بیست و دوم آبان ۱۴۰۲ در زندان زاهدان به اجرا در آمده است.

علی مصطفوی‌ نیا، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهار داشت که اخیرا احکام اعدام صادره علیه این سه زندانی، در دیوان عالی کشور تایید شده بود. همچنین طی دو مرتبه با درخواست عفو متهمان در کمیسیون عفو استان و کمیسیون عفو مرکزی به دلیل آنچه “عدم احراز شرایط” عنوان شده است، مخالفت شد.

این افراد در شهریورماه سال ۹۹ به ظن عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان زاهدان منتقل شدند.

پس از هجده ماه بلاتکلیفی، شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان هر یک از آقایان بارکزایی اکسون، براهویی انجمنی و بیلرانی را به ظن “عضویت در یک گروه باغی” به ۱۵ سال حبس و از بابت اتهام “افساد فی الارض از طریق مشارکت در اقدام تروریستی” بر اساس ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی به اعدام محکوم کرد.
لازم به ذکر است، ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی در این باره بیان می کند: “گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند باغی محسوب می‌شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌گردند.”

در رای صادره توسط قاضی، ارتکاب مواردی همچون “تخریب اموال عمومی، قاچاق تجهیزات ساخت بمب، اقدام به انفجار بمب در مسیر عبور و مرور خودروی گشت انتظامی که منجر به مجروح شدن چند نفر از ماموران انتظامی شده” به این سه زندانی نسبت داده شد.

محمدکریم بارکزایی اکسون، ۲۸ ساله، فرزند رستم و متاهل، محمد براهویی انجمنی، ۲۸ ساله، فرزند علی، متاهل و دارای یک فرزند و همچنین ادریس بیلرانی، حدودا ۳۱ ساله، فرزند میرزا، متاهل، هر سه اهل و ساکن شهرستان زاهدان بودند.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۳، دستکم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام هفت نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی تاریخ مذکور ۱۶۴ نفر به اعدام محکوم شده اند، که از این تعداد ۲ نفر به اعدام در ملاعام محکوم شدند.
خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۲/۰۸/۲۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...