۱۴۰۲ اردیبهشت ۳, یکشنبه

علیرغم تایید قتل فریدون محمودی توسط یگان ویژه؛ قرار منع تعقیب پرونده صادر شد/ سند

خبرگزاری هرانا – شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی سقز و بانه شلیک نیروهای یگان ویژه به فریدون محمودی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را تایید کرد. با اینحال به دلیل آنچه “عدم امکان شناسایی مامور شلیک کننده” توسط دادسرا عنوان شده، قرار منع تعقیب پرونده صادر شد. فریدون محمودی در تاریخ بیست و هشتم شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری هدف تیراندازی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادسرای نظامی سقز و بانه تیراندازی ماموران یگان ویژه پلیس به فریدون محمودی را تایید و منع تعقیب پرونده شکایت خانواده او را صادر کرد.

در قرار نهایی شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی سقز و بانه که در تاریخ ۲۹ فروردین ماه به خانواده محمودی ابلاغ شده، عینا آمده است: “در پرونده مشخص نیست که متوفی با تیراندازی کدام یک از مامورین یگان ویژه مورد اصابت اسلحه ساچمه زنی قرار گرفته است. بنابراین انتساب و امکان تعیین مرتکب وجود ندارد. لذا در خصوص جنبه عمومی موضوع شکایت اولیاء دم به لحاظ فقد ادله کافی مستند به اصل متعالی برائت و ماده ۴ در اجرای ماده ۲۶۵ از قانون آیین دادرسی کیفری قرار منع تعقیب صادر و اعلام می گردد.”
بر اساس حکم صادره، تعیین تکلیف پرداخت دیه توسط یگان متخلف فراجا در دست بررسی قرار می گیرد.

حکم صادره در این باره ذکر می کند “با عنایت به اینکه تیراندازی توسط مامورین یگان ویژه به سمت مرحوم فریدون محمودی برای این مرجع محرز بوده و لیکن امکان شناسایی مرتکب وجود ندارد، لذا در خصوص تعیین تکلیف برای پرداخت دیه توسط یگان مربوطه (فراجا) وفق مقرره ماده ۶۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری می بایستی بدون تقدیم دادخواست در دادگاه نظامی رسیدگی شود”
مادر فریدون محمودی در اینباره با انتشار ویدیویی عنوان کرد: “ما دیه نمی خواهیم، خون فریدون را که ریخته اید به دولت نمی‌ فروشیم، کسی که خون فریدون را ریخته است باید به ما معرفی کنید.”

فریدون محمودی، روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات مردم سقز در سه راه جامع این شهر هدف تیراندازی نیروهای یگان ویژه پلیس قرار گرفته و جان خود را از دست داد.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده محمودی در گفتگو با هرانا عنوان کرده بود: “ماموران امنیتی قصد داشتن پیکر فریدون را شبانه به خاک بسپارند که در پی اصرار خانواده، مراسم خاکسپاری او ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور ماموران امنیتی برگزار شد. این مراسم در فضایی امنیتی و تنها با حضور ده تن از اعضای خانواده وی برگزار شد، خانواده فریدون توسط نهادهای امنیتی تحت فشار هستند.”

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

 

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۲/۰۲/۰۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...