۱۳۹۹ آذر ۴, سه‌شنبه

خودکشی دردناک «روژین خدری» دختر ۱۷ ساله در سلماس


بدنبال خبرهای خودکشی سریالی دختران نوجوان در رامهرمز، امروز یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۹۹، خودکشی دردناک «روژین خدری» دختر ۱۷ ساله در سلماس، بار دیگر توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. خبر مثل همیشه کوتاه بود: یک دختر ۱۷ ساله ساکن روستای کوزه رش، از توابع شهرستان سلماس در پی اقدام به خودکشی جان باخت

.

به گزارش سایت حقوق بشر در ایران، صبح امروز یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۹۹، «روژین خدری» متولد: ۱۳۸۲ – ساکن روستای «کوزه رش»، از توابع شهرستان سلماس واقع در استان آذربایجان غربی، در پی ضرب و شتم از طرف پدرش و اقدام به خودکشی نمود جان خود را از دست داد

عصر دیروز شنبه روژین به شدت از طرف پدر مورد ضرب   شتم قرار گرفت و شدت این ضرب و شتم به حدی بود که در برخی قسمتهای بدنش آثار کبودی مشهود بود و امروز حدود ساعت ۹ صبح با مراجعه به خانه همسایه شان از آنها درخواست کمک و حمایت کرده بود اما در پی بی توجهی همسایه آنها به این موضوع و بازگشت روژین به خانه ساعاتی بعد با حلق آوریز کردن خود به زندگی اش پایان داد و در حال حاضر جسد وی در بیمارستان سلماس برای انجام مراحل قانونی ئ اخذ نامه پزشکی قانونی قرار دارد.»

امروز، در سایه نبود امید به زندگی برای کودکان و نوجوانان و فشارهای روحی و روانی بر اثر مشکلات اقتصادی، معیشتی و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه از سوی حکومت، خودکشی برای جوانان تنها راه پایان دادن به همه این مصائب در آمده است. از سوی دیگر خشونت نهادینه شده در جامعه علیه دختران و زنان از سوی نهادهای حکومتی، باعث افزایش آمار خودکشی در میان دختران و زنان شده است. همین خشونت تبلیغ شده علیه دختران و زنان توسط حکومت بود که در ابتدای سال، منجر به قتل دلخراش رومینا اشرفی ۱۳ساله و ریحانه عامری ۲۲ ساله شد.

بدنبال این حوادث دردناک، در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹, مسعود قادی‌پاشا, معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار خودکشی در سال ۱۳۹۸ را  ۵ هزار و ۱۴۳ نفر اعلام کرد.

مسعود قادی‌پاشا در گزارش خود و در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ رشد ۸دهم درصدی را در آمار خودکشی‌ها اعلام داشت.

در همان زمان، کارشناسان مستقل میزان رشد آمار خودشی را بسیار بیشتر ارزیابی کردند و علت را هم در یک کلام، نبود امید به زندگی برای کودکان و نوجوانان و فشارهای روحی و روانی بر اثر مشکلات اقتصادی، معیشتی و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه در کوچه و خیابان و مدرسه و … ارزیابی کردند.

خودکشی دختر ۱۷ ساله در سلماس بار دیگر زنگ خطر را در رابطه با چشم‌انداز سیاه و تاریک آینده اجتماعی، برای همه فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و نیز فعالان مدنی به صدا در آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...