۱۳۹۸ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

محرومیت مجید تیباش، زندانی سیاسی زندان ارومیه از اعزام به مرخصی استعلاجی

خبرگزاری هرانا – مجید (آران) تیباش، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که به منظور تکمیل روند درمان خود درخواست مرخصی استعلاجی داده بود، کماکان از اعزام به مرخصی محروم مانده است. این زندانی سیاسی مهرماه امسال برای درمان بیماری لیپوم به بیمارستان اعزام شده بود و علیرغم خارج کردن تومورهای چربی از بدن، مجددا نیازمند تکرار این جراحی است. آقای تیباش تیرماه امسال بازداشت و جهت تحمل ۴ سال حبس به زندان ارومیه منتقل شد بود. این زندانی سیاسی فارغ از مرخصی استعلاجی مشمول بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه در خصوص اعزام زندانیان به مرخصی برای کنترل شیوع کرونا در زندانها نیز قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مجید تیباش زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه از اعزام به مرخصی محروم مانده است.
این زندانی سیاسی که مهرماه امسال برای درمان بیماری لیپوم و خارج کردن تومورهای خوش خیم چربی به بیمارستان امام خمینی اعزام شده بود، به دلیل رشد دوباره این تومورها مجددا نیازمند جراحی است.
با این وجود و همچنین علیرغم طی کردن یک ششم از دوران محکومیت خود، مسئولین زندان از اعزام این زندانی سیاسی به مرخصی ممانعت کرده و اعلام نموده‌اند تنها کسانی مشمول مرخصی می‌شوند که بیش از یک سوم از مدت حبس خود را طی کرده باشند.
پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفندماه سال جاری به هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندانها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می شد. این شرایط در مورد زندانیان سیاسی سختگیری مضاعفی دارد علاوه بر اینکه مسئولان قضایی یا سازمان زندانها در روند اداری مرخصی برخی زندانیان عقیدتی مانع تراشی های فراقانونی می کنند.
مجید (آران) تیباش، فرزند خالد و شهروند ساکن شهرک دیزج مرگور ارومیه در تاریخ ۱۷ تیرماه امسال بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان ارومیه منتقل شده بود.
این شهروند در تاریخ ۵ دیماه سال گذشته به اتهام “همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام” به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات ارومیه احضار و پس از اتمام بازجویی به صورت موقت آزاد شده بود اما پس از ساعاتی مجددا بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات منتقل شده بود.
وی روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۷ پس از پایان مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان دادرسی آزاد شده بود.
جلسه رسیدگی به اتهامات آقای تیباش طی ماه‌های گذشته در شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجفی برگزار و نهایتا وی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم توسط شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به ۴ سال حبس تقلیل یافت.
لازم به ذکر است که این شهروند در سال ٩١ نیز به علت فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه علمی – کاربردی ارومیه اخراج شده و در سال‌های اخیر چندین بار دیگر بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...