۱۳۹۷ اسفند ۴, شنبه

یک زندانی در زندان شیروان اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز، یک زندانی متهم به “قتل” در زندان شیروان در استان خراسان شمالی اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، دادستان عمومی و انقلاب شیروان امروز شنبه ۴ اسفندماه ۹۷، از اجرای حکم اعدام یک متهم به قتل در این شهرستان خبر داد.
عبدالرضا هدایتی نیا اظهار کرد: حکم اعدام فردی که در سال ۱۳۹۵ مبادرت به قتل یکی از همشهریان خود در شهرستان شیروان کرده بود پس از اجرای تشریفات قانونی و طی مراحل مختلف ازجمله وصول پاسخ استیذان رئیس قوه قضائیه و عدم حصول نتیجه از تلاش‌های صورت گرفته برای انجام مصالحه فی‌مابین، سحرگاه روز جاری  اجرا شد.

این مقام قضایی در تبیین جریان وقوع قتل مدعی شده است: “طرفین در سال ۱۳۹۵ با یکدیگر اختلافاتی داشتند که متعاقباً متهم به قتل ابتدا مقتول را با خودرو در یکی از خیابان‌های شهر زیر می‌گیرد و سپس با واردکردن ضربه با جسم سخت به سر، وی را به قتل می‌رساند”.
در این گزارش اشاره‌ای به هویت فرد اعدام شده نشده است.
بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سجاد ایمان نژاد در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سجاد ایمان نژاد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از رس...